بررسی دلایل گرم شدن یخچال

کاهش سرمای یخچال نشان از عدم عملکرد درست قطعه یا مجموعه ای از قطعات است و بهتر است هر چه سریعتر نسبت به عیب‌یابی آن اقدام فرمایید. در این مقاله علت‌های رایج سرد نکردن داخل یخچال و کاهش برودت آن را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  • تنظیم اشتباه درجه یخچال 
  • وجود مانع در برابر گردش هوا 
  • پارگی لاستیک درب یخچال
  • گرفتگی در لوله های کندانسور 
  • خرابی کمپرسور 
  • خرابی رله استارت کمپرسور 
  • نشت و کاهش گاز مبرد 
  • خرابی فن کمپرسور 
  • خرابی فن اواپراتور 
  • وجود گرد و غبار روی لوله‌های کندانسور 
  • مشکل دریچه دمپر 
  • خرابی ترموستات/سنسور دما 
  • خرابی تایمر دیفراست
  • خرابی هیتر المنت 

تنظیم اشتباه دما

تنظیم اشتباه درجه یخچال یکی از دلایلی است که موجب خنک نکردن یخچال می‌شود. باید توجه داشته باشید که درجه یخچال‌ها به دو صورت الکترونیکی و مکانیکی است. برای خنک تر شدن یخچال در مدل مکانیکی باید عدد درجه را بالاتر ببرید و در مدل‌های الکترونیکی برای دستیابی به دمای پایین‌‌تر باید عدد تنظیم شده را به اعداد پایین‌تر ببرید. 

عدم گردش هوا

سرما در بیشتر یخچال فریزر‌ها در بخش اواپراتور در فریزر ایجاد می‌شود و توسط فن و از طریق دریچه دمپر وارد یخچال می‌شود. در صورتیکه مواد غذایی با بسته بندی‌های بزرگ درون یخچال وجود داشته باشد یا مقابل دریچه دمپر قرار بگیرد مانع گردش آزادنه هوای سرد می‌شود و بدین ترتیب سرما بطور یکنواخت درون یخچال و محتویات درون آن توزیع نمی‌شود. 

درصورتیکه بخشی از یخچال شما خنک و بخشی دیگر در آن گرم است، احتمال این وجود دارد که بعلت وجود مانع در برابر گردش هوا این اتفاق افتاده باشد. 

پارگی لاستیک درب

از دیگر دلایل سرد نکردن یخچال وجود پارگی در لاستیک درب می‌باشد که موجب وردو هوای گرم محیط بیرون به درون کابین می‌شود  اتلاف گرما صورت می‌گیرد. پاره شدن نوار درب موجب می‌گردد تا دمای داخل یخچال بالا رود و کمپرسور مجبور شود دفعات بیشتری روشن شود و مدت زمان بیشتری کار کند. در نتیجه علاوه بر اینکه دمای درون یخچال افزایش می‌باید، مصرف برق نیز افزایش یافته و عمر کمپرسور کاهش پیدا می‌کند. 

  • توجه داشته باشید که لاستیک درب یخچال قابل تعمیر نیست و در صورت بروز مشکل باید تعویض گردد. 

گرفتگی کندانسور

گاز یخچال پس از عبور از بخش اواپراتور و ایجاد سرما گرم شده و برای خنک شدن وارد لوله‌های کندانسور می‌شود. گاهی اوقات بر اثر بروز مشکل در کمپرسور روغن موجود در آن همراه با گاز وارد لوله‌های کندانسور می‌شود و این امر موجب مسدود شدن مسیر عبور گاز مبرد می‌گردد؛ در نتیجه گاز برای عبور و خنک شدن با مشکل روبه‌رو می‌شود، یخچال خنک نمی‌کند و کمپرسور بصورت یکسره کار می‌کند. 

در صورتیکه مسیر کویل‌های کندانسور شما مسدود شده باشد دمای یخچال بالا می‌رود. برای تعمیر ان مشکل باید کندانسور مشابه تهیه کرده و جایگزین کنید. 

خرابی کمپرسور

کمپرسور در یخچال وظیفه فشرده سازی گاز مبرد(خنک کننده) را بر عهده دارد و از طریق تبخیر و میعان به ایجاد سرما می‌پردازد. در صورتیکه کمپرسور یخچال به هر علتی نتواند بدرستی به وظیفه خود عمل کند یخچال سرد نمی‌کند و باید هر چه سریعتر نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. 

سرد نشدن یخچال بعلت معیوب بودن کمپرسور از عمده دلایلی است که تعمیرکاران یخچال شرکت با آن مواجه می‌شوند. باید توجه داشته باشید که موتور یخچال در صورت خرابی قابل تعمیر نیست و باید تعویض گردد. 

برای آشنایی بهتر با نحوه عملکرد کمپرسور و انواع آن این مقاله را بخوانید.

خرابی رله کمپرسور

تمامی یخچال‌ها برای شروع به کار کمپرسور از رله استارت استفاده می‌کنند. رله استارت برای لحظاتی کوتاه جریان لازم برای روشن شدن موتور را فراهم می‌کند و در صورت خرابی آن کمپرسور قادر به روشن شدن و فشرده سازی گاز نخواهد بود. معیوب بودن رله منجر به سرد نکردن یخچال می‌گردد و هرچه سریعتر باید تعویض گردد.

نشت گاز مبرد

تمامی یخچال های خانگی از گاز مبرد برای ایجاد برودت استفاده می‌کنند. این گاز پس از فشرده شدن درون لوله‌های یخچال جریان می‌یابد و هوای داخل کابین را خنک می‌کند. میزان گاز موجود درون هر یخچال متفاوت است و به استاندارد‌های شرکت سازنده بستگی دارد. اگر به هر علتی گاز درون لوله‌ها کاهش یابد یا بر اثر وجود نشتی کم شود سرمای یخچال به طور محسوسی کاهش می‌یابد. 

در صورت سرد نشدن یخچال بدلیل کاهش گاز یا نشت آن ابتدا باید مسیر حرکت گاز بررسی شود و علت نشت برطرف گردد و سپس مجددا شارژ گاز صورت گیرد. 

خرابی فن کمپرسور

در کنار کمپرسور یک فن جهت خنک کردن آن تعبیه شده است و درصورتیکه این فن به هر علتی کار نکند موتور یخچال خنک نمی‌شود و همین موضوع منجر به سرد نبودن کابین یخچال می‌شود. 

اگر فن کمپرسور کار نمی‌کند و داخل یخچال گرم است در ابتدا محل فن را بررسی کنید تا از عدم وجود مانع در برابر گردش اطمینان حاصل کنید و در صورت عدم وجود مانع فن مشابه تهیه کرده و آن را جایگزین کنید. 

خرابی فن اواپراتور

در یخچال‌ها قسمتی به نام اواپراتور وجود دارد که گاز با ورود به کویل‌های آن سرمای خود را از دست داده و گرمای محیط را دریافت می‌کند. انجام این فرآیند موجب ایجاد سرما دراین قسمت می‌گردد. سرمای تولید شده توسط گاز مبرد باید در تمام قسمت‌های کابین یخچال به گردش درآید، از این رو یک فن در اواپراتور تعبیه شده تا دمای محیط را متعادل سازد و برودت را در تمام یخچال بصورت یکنواخت پخش کند. خرابی فن موجب می‌شود تا سرما در بخش اواپراتور باقی بماند که این امر موجب خنک نشدن بخش‌های دیگر یخچال می‌شود. 

وجود گرد و غبار روی کندانسور

گاز مبرد پس از گرم شدن در قسمت اواپراتور جهت خنک شدن وارد کویل‌های کندانسور می‌شود. وجود گرد و غبار بر روی لوله‌های کندانسور از تبادل گرما جلوگیری می‌کند و در نتیجه گاز درون کندانسور خنک نشده راهی موتور می‌شود. در اینصورت علاوه بر اینکه موتور بار کاری بیشتری را تحمل می‌کند، سرمای یخچال نیز کاهش می‌یابد. 

شما می‌توانید با یک فرچه یا دستمال نم دار گرد و غبار را از روی کویل ‌های کندانسور بزدایید. 

وجود مشکل در قسمت دمپر هوا

سرما در قسمت فریزر ایجاد می‌شود و از طریق دریچه دمپر وارد کابین یخچال می‌شود. در واقع این دریچه دمپر است که تعیین می‌کند چه مقدار سرما وارد شود. در صورت بسته شدن مسیر دریچه دمپر یا بروز مشکل در آن احتمال سرد نشدن یخچال وجود دارد. 

همچنین وجود بسته بندی‎‌های بزرگ مقابل دریچه دمپر موجب عدم گردش آزادانه هوای سرد در یخچال می‌شود. 

خرابی ترموستات/سنسور دما

ترموستات قطعه‌ای مکانیکی که بیشتر در یخچال‌های قدیمی تر استفاده شده است و فرمان روشن یا خاموش شدن به کمپرسور را ارسال می‌کند. در صورتیکه دمای یخچال پایین تر از میزان تنظیم شده باشد دستور خاموشی و در صورتیکه دما بالاتر از میزان تعیین شده باشد دستور روشن شدن از طرف ترموستات به موتور ارسال می‌شود. 

معیوب بودن ترموستات موجب می‌شود تا موتور یخچال با زمانبندی صحیح روشن و خاموش نشود و همین امر می‌تواند موجب سرد نشدن یخچال شود. در صورت خرابی ترموستات بهتر است آن را تعویض کنیم. 

در یخچال‌های امروزی از سنسور دما بجای ترموستات استفاده شده است. سنسور دما میزان دمای داخل یخچال را اندازه‌گیری می‌‌فرستد؛ برد الکترونیکی پس از پردازش دمای ارسالی از طرف سنسور دما و مقایسه آن با درجه تنظیم شده توسط کاربر نسبت به روشن یا خاموش بودن کمپرسور تصمیم می‌گیرد. 

معمولا با خرابی و بروز مشکل در سنسور دما ارور مربوط به آن بر روی نمایشگر یخچال نمایان می‌شود. در صورتیکه پس از قطع برق یخچال و راه‌اندازی مجدد آن مشکل مرتفع نگردید و ارور مربوطه مجددا ظاهر شد باید نسبت به تهیه سنسور مشابه و جایگزینی آن اقدام شود.

معیوب بودن تایمر دیفراست

بدلیل وجود رطوبت در هوا بر روی کویل‌های اواپراتور برفک تشکیل می‌شود و در صورتیکه این برفک به مرور زمان افزایش یابد، هوای بین لوله‌های اواپراتور گردش پیدا نمی‌کند و در نتیجه یخچال برودت خود را با گذشت زمان از دست می‌دهد. در قسمت اواپراتور یخچال‌های نوفراست المنت و تایمر دیفراست قرار گرفته است تا در بازه‌های زمانی تعین شده هیتر المنت توسط تایمر دیفراست روشن شده و برفک ایجاد شده را ذوب کند. 

در صورتیکه تایمر دیفراست بدرستی عمل نکند ازدیاد برفک بر روی اواپراتور موجب کاهش سرمای یخچال می‌شود. 

  • جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سیستم دیفراست یخچال و اواپراتور این مقاله را بخوانید.  
 

خرابی هیتر المنت

برفک بر اثر وجود رطوبت در هوا تشکیل می‌شود و در صورت افزایش تراکم موجب کاهش برودت و گرم شدن درون یخچال می‌شود. وظیفه ذوب کردن برفک تشکیل شده بر روی رادیاتور یخچال را هیتر المنت بر عهده دارد. المنت با ایجاد گرما موجب ذوب شدن برفک تشکیل شده بر روی اواپراتور می‌گردد. 

در صورت بروز مشکل در المنت یخچال برفک ها ذوب نمی‌شوند و به مرور زمان با افزایش تراکم برفک بر روی رایاتور، یخچال سرمای خود را از دست می‌دهد. پس از اطمینان از خرابی المنت باید نسبت به تعویض اقدام شود. 

  • برای اطلاع از نحوه عملکرد هیتر المنت و تشخیص و عیب‌یابی آن این مقاله را مطالعه کنید.