سیستم دیفراست یخچال

سیستم دیفراست که در زبان فارسی به معنای سیستم یخ‌زدایی نام دارد متشکل از قطعات مختلفی است که در کنار هم و در ارتباط با یکدیگر فعالیت می‌کنند تا از تشکیل برفک و کاهش برودت در داخل یخچال فریزر جلوگیری کنند. پس در صورتیکه در داخل یخچال یا فریزر خود برفک مشاهده کردید باید سیستم دیفراست یخچال را مورد بررسی قرار دهید و قطعات را تک‌تک تست کنید. با خواندن این مقاله با اجزای تشکیل دهنده سیستم یخ‌زدایی و روش تست و تعویض آن‌ها آشنا خواهید شد. همچنین در هر مرحله‌ای که نیازمند کمک تعمیرکار یخچال شدید با ما تماس بگیرید.

قطعات سیستم دیفراست یخچال

  • اواپراتور
  • ترمودیسک
  • ترموفیوز
  • المنت
  • فن اواپراتور
  • سنسور دیفراست
  • تایمر دیفراست

اواپراتور یخچال فریزر

اواپراتور رادیاتوری است که گاز مبرد در داخل آن جریان می‌یابد، گرمای محیط اطراف را جذب می‌کند و موجب خنک شدن کابین فریزر یا یخچال می‌شود.  زمانیکه گاز ها تحت فشار بالا در یک محفظه قرار بگیرند تبدیل به مایع می‌شوند؛ اساس کار کمپرسور (موتور یخچال یا فریزر) و اواپراتور نیز اینگونه است که در ابتدا کمپرسور گاز مبرد را با فشار بالا از درون لوله مویی به داخل اواپراتور هدایت می‌کند، از آنجایی که لوله مویی قطر پایینی دارد و فشار درون آن بالاست موجب تبدیل گاز به مایع می‌شود. در نتیجه زمانیکه گاز مبرد که تبدیل به مایع شده به به درون لوله‌های اواپراتور که قطر بیشتری دارد می‌رسد با دریافت گرمای محیط خود را به نقطه جوش می‌رساند و مجددا تبدیل به گاز می‌شود و از اواپراتور خارج می‌شود. جنس لوله های اواپراتور از فلزاتی است که رسانای خوب گرما هستند و در جذب گرمای محیط به گاز مبرد کمک می‌کنند.

رطوبت موجود در هوای داخل کابین یخچال یا کابین فریزر که با باز و بسته شدن مکرر یخچال افزایش می‌یابد در نهایت بصورت برفک بر روی لوله‌های اواپراتور می‌نشیند. درصورتیکه برفک تشکیل شده بر روی اواپراتور بقدری افزایش یابد که هوای داخل کابین فضای عبور از بین لوله‌ها را نداشته باشد سرمای یخچال کاهش می‌یابد.

ترمودیسک یخچال

ترموستات وسیله‌ای است که از آن برای نگه داشتن دمای یک سامانه در محدوده‌ای خاص استفاده می‌شود و بصورت دیجیتال و آنالوگ در سطح بازار موجود است. ترموستات کاربرد گسترده‌ای در لوازم خانگی، سیستم‌های تاسیساتی و خودروها دارد.

ترمودیسک ترموستات حساس به دمایی است که بصورت سری به المنت متصل شده است. ترمودیسک در دما‌های پایین (معمولا 5-) برق المنت را متصل می‌کند و هیتر المنت توسط گرمایی که تولید می‌کند برفک تشکیل شده را آب می‌کند و پس از رسیدن دمای سیستم به حد معینی (معمولا 5) ترمودیسک مجددا برق المنت را قطع می‌کند.

در صورت خرابی ترمودیسک برق به سمت المنت جریان نمی‌یابد و در نتیجه برفک تشکیل شده ذوب نشده و با گذشت زمان افزایش خواهد یافت.

ترموفیوز یخچال فریزر

ترموفیوز نوعی فیوز حرارتی است که بصورت سری به المنت متصل می‌شود و دمای آن را تحت نظر می‌گیرد، درصورتیکه مشکلی در سیستم دیفراست یخچال فریزر رخ بدهد و المنت بصورت پیوسته گرما تولید کند، دمای داخل کابین بالا می‌رود و احتمال آتش سوزی وجود خواهد داشت در این مرحله است که ترموفیوز وارد عمل می‌شود و برق المنت را بمنظور جلوگیری از آتش سوزی قطع می‌کند. ترموفیوز تنها در یخچال استفاده نمی‌شود و معمولا در تمامی سیستم‌هایی که از المنت بهره می‌برند استفاده می‌شود.

این وسیله یکبار مصرف می‌باشد و پس از اولین قطع برقی که توسط آن انجام می‌گیرد مشکل را بررسی کرده و سپس ترموفیوز را با مدل مشابهش جایگزین کنید.

خرابی این قطعه موجب افزایش برفک تشکیل شده بر روی اواپراتور می‌گردد و با گذر زمان برودت دستگاه کاهش می‌یابد.

هیتر المنت

برفک توسط برودت و سرما بر روی لوله های رادیاتور یخچال تشکیل می‌شود و توسط گرمای تولید شده توسط المنت ذوب می‌شود. هیتر یخچال وظیفه ایجاد گرما بمنظور ذوب یخ حاصل شده بر روی رادیاتور یخچال را دارد.

در صورتیکه این قطعه نتواند گرما تولید کند یخ موجود بر روی اواپراتور بقدری افزایش می‌یابد که برودت یخچال بطور محسوس کاهش می‌یابد.

فن فریزر

فن اواپراتور وظیفه به گردش درآورن هوا در داخل کابین را بر عهده دارد و با به گردش درآوردن هوا دما را در داخل یخچال یا فریزر متعادل می‌کند، درصورتیکه فن اواپراتور کار نکند سرمای تولید شده در سطح کابین توزیع نمی‌شود و ممکن است دما در بخشی از یخچال یا فریزر بالا و در بخش دیگر پایین باشد.

سنسور دیفراست

سنسور دیفراست که آن را با نام ترموستات بی-متال نیز صدا می‌شناسند مسئولیت تشخیص دمای اواپراتور و ارسال آن به برد الکترونیکی را بر عهده دارد. سنسور دیفراست دما را اندازه‌گیری می‌کند و سپس مقدار اندازه‌گیری شده را به مدار فرمان ارسال می‌کند، پردازنده مدار فرمان عدد ارسال شده توسط سنسور را بررسی می‌کند و در صورت نیاز برق المنت را وصل می‌کند تا برفک تشکیل شده ذوب شود. پس از یخ‌زدایی توسط المنت دما مجددا توسط سنسور دیفراست اندازه‌گیری شده و در صورتیکه بیشتر از حد تعیین شده توسط شرکت سازنده باشد مدار فرمان برق المنت را قطع می‌کند.

در صورتیکه سنسور دیفراست دچار مشکل شده باشد دما بصورت درست به مدار ارسال نخواهد شد و فرآیند یخ‌زدایی با مشکل مواجه خواهد شد.

تایمر دیفراست

تایمر دیفراست قطعه‌ای است که بصورت متناوب و در بازه‌های زمانی یکسان شروع بکار می‌کند و برق المنت را متصل می‌سازد تا برفک ایجاد شده بر روی اواپراتور توسط گرمای تولید شده توسط گرمکن ذوب شود. تایمر معمولا هر 6 تا 8 ساعت یکبار پروسه یخزدایی را آغاز می‌کند و بمدتی که تنظیم شده برق رسانی به گرمکن را انجام می‌دهد. واضح است که بروز مشکل در این قطعه منجر به ایجاد برفک خواهد شد و در نتیجه برودت در داخل یخچال یا فریزر کاهش خواهد یافت.

  • توجه داشته باشید که تایمر دیفراست در یخچال فریزر هایی که عمل یخ‌زدایی در آن ها بصورت مکانیکی است و مدار الکتریکی ندارند استفاده می‌شود.

تعمیر دیفراست یخچال

اکنون با توجه به مطالبی که در این مقاله خواندید می‌توانید عملکرد قطعات دیفراست و تاثیر خرابی هر قطعه در فرآیند یخ‎‌زدایی را توضیح دهید. توجه داشته باشید که این مقاله تنها بر بخش تئوری تمرکز داشته و شما کماکان نحوه‌ی عیب یابی و تعویض قطعات دیفراست را فرا نگرفته‌اید. در صورتیکه مطمئن شدید سیستم یخ‌زدایی یخچال یا فریزر با مشکل مواجه شده است با تیم تعمیراتی نیک تعمیر جهت تعمیر سیستم دیفراست یخچال یا فریزرتان تماس حاصل فرمایید تا در سریعترین زمان ممکن خدمات تعمیر در محل در تمامی مناطق تهران و لواسان را در اختیارتان قرار دهیم.

چکیده مطالب

  • اواپراتور: رادیاتوری است که گاز یچال یا فریزر توسط کمپرسور در آن جریان می‌یابد، گرمای محیط را جذب می‌کند و درنهایت از طرف دیگر خارجگشته و مجددا پس از سرد شدن به اواپراتور باز می‌گردد.
  • ترمودیسک: این قطعه ترموستاتی است که قطع و وصل برق هیتر المنت را بر اساس دمای اواپراتور بر عهده دارد.
  • ترموفیوز: این قطعه نوعی فیوز حرارتی است که به برق هیتر بصورت سری متصل شده و در صورت افزایش دما برق را بمنظور جلوگیری از آتش سوزی قطع می‌کند.
  • هیتر: این قطعه با تولید گرما برفک تشکیل شده را ذوب می‌کند.
  • فن اواپراتور: این فن موجب گردش هوا در درون کابین می‌شود و دما را در سطح کابین متعادل می‌کند.
  • سنسور دیفراست: این سنسور دما را اندازه گیری می‌کند و در صورت نیاز موجب روشن شدن هیتر-المنت می‌شود.
  • تایمر دیفراست: بصورت دوره ای و متناوب برق هیتر را متصل می‌کند تا برفک تشکیل شده ذوب گردد.